Ett väl övervägt beslut?

Jag har funderat hela dagen över ett jobberbjudande. Eller rättare sagt två. Och jag hade bestämt mig. Sen fick jag mail från en kompis som skrev så mycket kloka saker. Så nu överväger jag allt på nytt. Det är två båtar det rör sig om. Fartyg A och B. Fartyg A erbjuder en viss trygghet i och med att jag har varit där innan. Jag kan rutinerna hyfsat, hittar i båten och känner en del folk. Detta fartyg går på en, enligt mig, väldigt trevlig trad där det är någotlunda organiserat i hamnarna. Fartyg B däremot går i en trad som skepparen beskriver som ett organiserat kaos. Länder som ligger ljusår från det vi är vana vid. Det är dessutom tokigt varmt. En stor fördel är att man har mer ansvar och jag kan tänka mig att det är större variation på arbetet på B än på A.

I förmiddags bestämde jag mig för att välja A. Jag hade skrivit mail till en kompis där jag beklagade mig och sa att jag tror inte att jag har tillräckligt med erfarenhet för att välja B. Hon skrev så många kloka saker och jag började genast tänka på saken ur ett annat perspektiv. B kommer vara en enorm utmaning. A är inte det på samma sätt. Visst, A bjuder på en del överraskningar och utmaningar hon med men B kommer vara extremt. B kan bli mitt livs äventyr! Och blir det inte bra där kan jag väl alltid byta tillbaks till A?

Jag skulle vilja påstå att jag aldrig tagit ett väl genomtänkt beslut i hela mitt liv. Jag har flyttat till två nya städer utan att vata vart jag ska bo eller hur nåt ska lösa sig men det har det gjort. Jag började, och slutförde, en högskoleutbildning som jag sökte till för skojs skull. Jag har aldrig funderat över jobb innan utan bara hoppat på första bästa tåg. Varför kan jag inte göra det nu också? På tisdag ska jag lämna besked. Jag har några dagar kvar att fundera på och vända och vrida på det hela. Om någon bara berättar för mig att stuvare inte äter svenska styrmän så har jag nog snart bestämt mig. Igen. Men för B. Jag hinner ändra mig många gånger till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0