Syslöjd

Slöjd var aldrig mitt favoritämne i skolan. Träslöjd var bättre än syslöjd men långt ifrån bra. Eller det var väl jag som inte var bra i ämnet. Syslöjden ska vi inte tala på. Jag gjorde den ena konstigheten efter den andra. Jag sydde mig i tummen med symaskinen. Aj. Jag sydde fast mitt korsstygnsbrodderi i min alldeles för stora Aqua Limone-tröja. Jag skulle göra en jokermössa och sydde den fel säkert tio gånger. Jag kunde läsa mönster och var allmänt kass. Men sysöjdsfröken kämpade på. Trodde att det fanns hopp för mig.

Medan alla andra började sy kläder satt jag och kämade med att sy kuddar. Som jag givetvis sydde fel. Men en dag insåg även fröken att hoppet var ute för mig. Det var när jag väl hade lyckats med att sy en kudde. Skulle sy ihop det sista när jag hade tryckt det full med fluffig vadd. Och det var då fröken upptäckte mig. Jag satt och sydde ihop kudden med halvslag! Försvarade mig med att det faktiskt är så man lagar ryssjor och kräfteburar men hon lyssnade inte. I det ögonblicket tror jag att hon gav upp hoppet för mig... Men jag har fortsatt med det. Ska jag laga små hål i arbetskläder och liknande är det halvslag som gäller. Har en gång lagat ett par arbetsbyxor med taglingsgarn och segelnål... En syslöjdslärares värsta mardröm.

Kommentarer
Postat av: Psyk

Jag som trodde att BeigeBerit lagade dina kläder.

2008-05-10 @ 01:51:13
URL: http://psykbrytet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0