Styrketräning

I höstas var jag grymt uttråkad på en skuta så jag började med styrketräning. Jag har aldrig gett denna träningsform en chans innan då jag mest trott, och tyckt, att det varit stora biffiga anabolastinna snubbar som sysslat med styrketräning. Men är man uttråkad ute på de sju världshaven så kan man lätt få för sig att man ska börja med en ny hobby. Och det gjorde jag. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle fortsätta med styrketräning efter avmönstringen men har man en hurtig sambo så är det lättare att masa sig iväg till gymmet...

Nu tycker jag dock att det är riktigt kul att styrketräna! Det är kul att se hur snabbt jag gör framsteg och det är kul att se, och känna, hur mycket bättre jag mår. Förra veckan maxade jag i knäböj och tog betydligt mer än vad jag trodde. Nästa vecka ska det maxas i marklyft. Bänkpressen står dock stilla. Jag har hela tiden tyckt att bänkpress är det roligaste (överlag så gillar jag träning där man kan ligga ner) men nu är det inte så kul när jag fastnat på en och samma vikt. Varje vecka samma vikt. Trist.

Kommentarer
Postat av: Hrm.

Börja variera lite. Byt övning, men med fokus på samma muskelgrupp. Gör fler reps, byt ut till armhävningar. Glöm inte att stretcha. Det finns så mycket mer kring bänkpress som behöver arbete, läs läs läs och studera.
Gör du samma övningar hela tiden utan omväxling och sido-arbete kommer platåerna vara där mycket längre. Omväxling och stretch är viktiga komplement! Kör hårt och tappa aldrig lusten ;)

2008-04-24 @ 10:32:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0