Kuggade tentan

Fyra år på högskolan har snart passerat. Jag har skrivit massor med tentor. Och jag har klarat alla. Utom den idag. Den näst sista. När jag läste igenom tentan tyckte jag att den var piece of cake så jag satte igång att skriva. En timme senare var jag klar. Det kändes så bra. Det kändes som om jag spikat den. Gick glatt ut och pratade med klasskompisarna. Alla sa att den var enkel. Att sjökaptensexamen låg som i en liten ask. Sen började vi jämföra svar.

Ingen hade fått samma svar som mig. Attans! Och då kom jag på vad jag gjort för fel. Jag hade inte tagit hänsyn till datumlinjen. Vi skulle gå från W 075 till E140. Jag räknade från 140 till 180, alltså 40 grader. Sen plussade jag lite fint på de andra 75. Jag skulle tagit 180-75. Det skulle bli 105 grader. Inte 75. Och de övriga fyra uppgifterna hängde ihop med den första så resten har också blivit fel.

När jag insåg det blev jag bitter. Hur kunde jag göra ett så dumt slarvfel. Men nu bryr jag mig inte. Tentan går i september och senare i höst. Får se till att vara hemma under någon av de omtentaperioderna sen är det fixat. Jag kan det. Men jag var så säker på det att jag gjorde ett dumt slarvfel. Jaja, det är inte mycket att göra. Fast bitterheten är som bortblåst. Jag har fått glass och en sommarklänning och det gör mig glad. Sjökaptensexamen får vänta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0