Slöfartsverket

Sjöfartsverket. Slöfartsverket snarare. Jag skickade in min ansökan om behörighet för drygt två veckor sedan. Då sa dom att det skulle ta tre veckor. Sedan har jag hört rykten om att den tiden har fölängts till sex veckor. Så jag ringde. Jag ska ju ändå ut om drygt två veckor. Sant. Från och med dags datum skall det ta mellan fyra och sex veckor. Va fan?! Om sex veckor är jag mitt ute på Atlanten! Hon sa att dom var kraftigt underbemannade. Jag mumlade något om att det kan väl knappast vara någon nyhet att flera hundra behörigheter skall utfärdas under maj.

En kompis är på väg till Norrköping för att hämta ut sin behörighet, personligen. Han ska mönstra på imorgon och ringde igår och frågade vart hans behörighet höll hus. Den är klar, den ligger på mitt skrivbord svarade byråkraten. Kompisen frågade hur länge den legat där. En vecka kanske svarade den slöa gubben på Slöfartsverket. Kompisen tog då saken i egna händer, lånade en bil och tog en roadtrip till Norrköping.

Blir så irriterad. Allt hade kunnat skötas så mycket smidigare. Nu måste jag ta upp jakten på personalchefen och berätta om läget. Han får ringa och pusha på verket så att jag får ut min behörighet. Det skall inte behövas. Det är deras jobb att utfärda behörigheter. På tre veckor. Men det klarar dom upenbarligen inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0