Demonerna

Jag är för det mesta ganska glad och sprallig. Det har blivit lite av ett kännetecken för mig. Glad. Tokig. Rolg. Sprallig. Men så är det inte alltid. Jag har två homies. Två inneboende som jag inte alltid tycker om. Det är två demoner. Jag brukar kalla dom för rastlösheten och paniken. Dom är jobbiga bägge två. Fast på olika sätt.

Jag börjar med rastlöseten. Den kan vara ganska rolig till och med. Rastlösheten får mig att driva vind för våg. Rastlösheten gör att jag flyr på ett behagligt sätt. Rastlösheten tar mig till nya platser där jag möter nya människor. Nya människor som lär att känna den glada, tokiga, roliga och spralliga person som jag oftast är. Rastlössheten kommer krypande när jag varit på samma ställe för länge. Efter en stund så vill jag bara iväg. Se något nytt. Göra något nytt. Träffa några nya människor. Men som sagt, rastlösheten är behaglig. För mig. Kanske inte för dom runt omkring.

image5
Rastlös på nordliga latituder

Paniken då. Paniken är allt annat än kul. När paniken sätter in vill jag bara fly. Fly långt bort. Och den flykten är inte behaglig. Den är laddad av panik och ångest. Paniken kan också ta mig till nya platser men jag får aldrig något bra intryck av dessa platser. De människor som jag träffar upplever mig som allt annat än glad, tokig, rolig och sprallig. Jag är mest miserabel. Vill bara vara ifred och tänka på livet. På miserabla saker. På hemska saker. Precis som om det gör mig gladare. Nej. Det gör paniken värre.

image6
Panik i ett dimmigt Göteborg

Varför skriver jag då om dessa demoner? Ja du, det vet inte jag heller. Efter många år har jag lärt att känna dem och jag vet vilken som är vilken. I början visste jag inte det. Dom kan verka lika i början. Likheten är flyktbehovet. Olikheterna är dock så många fler. Jag har levt med dom i många år nu. Om jag får titta i en gammal dagbok så kan jag sätta exakt datum på när paniken gjorde intråg i mitt liv. Rastlösheten kom väl i samma veva som jag gick till sjöss. I min kropp slår ett oroligt sjömanshjärta som lätt blir vilse på samma plats men känner sig hemma på de konstigaste platser.

Kommentarer
Postat av: Psyk

Vilket fint inlägg. Tack.

2008-05-05 @ 22:52:02
URL: http://psykbrytet.blogg.se
Postat av: Sjöpinglan

Den där öppna-hav-bilden fick mig just att än en gång ifrågasätta min landtillvaro. Vad fan gör vi iland?

Tror vi får ta ett snack en dag. Det här med raslösheten... Trodde nästan att det bara var jag. Men jag är alltså inte ensam. Sjömanssjuka?

2008-05-06 @ 09:56:48
Postat av: Sjöman

Sjöpinglan: Snart är jag inte landkrabba. Snart tittar jag ut över ett öppet hav. Den tanken ger mig någon konstig form av ro. Du är inte ensam om att vara rastlös. Tror att det är många sjömän med oss som lider av den...

2008-05-06 @ 10:15:28
URL: http://hemmaochute.blogg.se
Postat av: Sjöpinglan

Uääääää! Var du tvungen att säga sååå?!?!? *tårarna sprutar* Jag vill också uuut! Ta mig meeed! *börjar packa sjösjukepillren och pisstofflorna*

2008-05-07 @ 09:14:11
Postat av: Sjöman

Sjöpinglan: Självklart får du följa med. En tant till på tantbåten märks nog inte ;) Vi kan flyga till Liverpöl tillsammans och sitta på ett lokalt hak i ett par dagar och göra upp en plan för hur du ska kunna vara ombord hela törnen utan att någon märker att du egentligen inte ska vara där...

2008-05-07 @ 09:40:53
URL: http://hemmaochute.blogg.se
Postat av: Sjöpinglan

Om jag mönstrar som skeppshora så säger de kanske inget? Jag har ju sjömansbok... :P

2008-05-09 @ 11:21:29
Postat av: Sjöman

Det hade varit en fin titel. Ska det stå på besättningslistan också?
Name: Sjöpinglan
Ranking: Shiphocker

2008-05-11 @ 14:00:56
URL: http://hemmaochute.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0